Relatiebeheer in Coronatijd: Een handleiding die nooit geschreven is…

Ik weet het nog goed… 

Zoals ook velen zich misschien nog herinneren: “Waar was jij toen de Twin Towers onder vuur lagen in 2001”? “Waar was je, in 2002 toen Pim Fortuyn op het Media Park werd neergeschoten”? “Waar was jij toen we weer eens een WK finale verloren in 2010”? Etc. etc.  

De dagen, weken en maanden voor die 16e maart 2020, was alles normaal. Gewoon, zoals het was, zoals altijd. 

Toen kwam een boodschap, waarvan iedereen nog dacht: “Ach, zal wel meevallen. Zijn we zo weer uit. BSE, Mond- en Klauwzeer, Vogelgriep, Mexicaanse griep: het loopt wel los!” 
De eerste besmetting van 27 februari werd nog op een briefje aangereikt aan toenmalig minister Bruins. We hadden de eerste besmetting geconstateerd in Loon op Zand. 
Op 16 maart kregen we de eerste persconferentie, waarin duidelijk werd dat dit niet zómaar iets was en ook niet zómaar zou gaan verdwijnen. 

Het leven werd anders: we gingen handen wassen en dus niét schudden. Onze handen werden ook gebruikt om te klappen voor het zorgpersoneel. We gingen onze kinderen onderwijzen, maar wél zelf. We gingen hamsteren, want we blijven een prachtig volk, dat leeft bij de waan van de dag. En als er één schaap over de dam is…u snapt het… We gingen thuiswerken, want dat kon ineens niet anders meer. 
We waren van het fileprobleem af. Heeft ook wat banen gekost in medialand ben ik bang. Een lijst opnoemen van de standaard knooppunten, werd ineens een mededeling, dat er geen mededeling was… Langzaam maar zeker werden we in een nieuw normaal gedrukt, dat geen normaal is. We zijn mensen, echtgenoten, vaders, moeders of andere verwanten. Wij zijn hier niet voor gemaakt. 

4 januari 2021: 

Na enige tijd van (helaas) UWV, want ook ik had te kampen met wisselende inzichten en mogelijkheden binnen werkgevers in een roerige periode, vond ik mijn nieuwe uitdaging dichter bij mijn woning dan ik had durven dromen. 
Vaak als ik erop uitging, reed ik recht op de grote groene letters van Qurentis af en vroeg ik mij weleens af: “Wat doet dit bedrijf”? “Zal ik eens bellen, mailen of informeren”? Uiteindelijk heb ik de stoute schoenen aangetrokken en (om een lang verhaal kort te maken) per 4 januari begonnen bij Qurentis als accountmanager. 
Mijn rol is omschreven als: “Intermediair tussen de (potentiële) klant en de interne organisatie”.
In de eerste weken moest ik behoorlijk aan de bak, want ik heb geen zorgachtergrond en heb mijn dagen én  avonden gevuld met: Hoe werkt de zorg in Nederland?
Elke dag met positieve koppijn weer naar huis. Inlezen en leren over de branche waar ik tot voor kort nog geen kaas van gegeten had. 
Sommigen van u hebben mij horen zeggen dat ik pas in de eerste week van mijn aanstelling leerde dat de AWBZ al in 2015 was afgeschaft. Als je ergens nooit stil bij hebt hoeven staan, ontgaat je dus veel… 

Qurentis, Corona en Relatiebeheer: 


Na een aantal weken zat ik al volop in de dagelijkse gang van zaken. Het inwerktraject nog niet volledig afgerond, maar het gaat om u: de klant!
Zoals Qurentis ervaart dat Corona een enorme impact heeft op plannen, ontwikkelingen en mensen, zo heeft ook u ervaren dat deze pandemie er eentje van ongekende grootte is. 
Veel zaken liggen stil, maar de zorg nooit en zeker niet nu! 

Ook Qurentis heeft te maken gehad met uitval. Mensen op belangrijke posities, die van de één op de andere dag tijdelijk uit de running zijn. Het werk gaat door, de vragen stoppen niet, de beloftes en verwachtingen moeten gemanaged blijven. Klanten zijn afhankelijk van de zorgregistratie, declaraties en facturaties die Qurentis biedt. Zorg gaat door. Zorg stopt nooit. Zorg is pandemie-onafhankelijk… 

In de weken van februari en maart, heb ik mij meer bezig mogen houden met alle takken van sport binnen Qurentis. 
De nieuwste ontwikkelingen op het gebied van Carefriend en Collabris. De planning van implementaties. Het managen van de relaties en vooral… het luisteren, begrijpen en daar actie op ondernemen. Want net zoals u, hebben ook wij een enorme uitdaging op velerlei vlak. 

Relatiebeheer, tot einde Coronatijd: 


Waar ik voor ben aangenomen, daar sta ik voor. 
U kunt mij te allen tijde benaderen voor zaken waarvan u het idee heeft dat het invloed gaat hebben op uw organisatieproces. Problemen, ideeën, wensen en eisen. We zijn er voor u. 
Ik zal u (soms) niet direct kunnen helpen en zal (soms of vaak) mijn collega’s daarvoor nodig hebben, maar weet dat ik er voor u ben. Mijn 06-nummer zal worden gedeeld. 
Het liefste houd ik kantoor in mijn auto: van Goes tot Delfzijl en van Maastricht tot De Koog en ik ben ervan overtuigd dat als deze pandemie een verhaal wordt waarvan we in 2022 zeggen van: “Pfoeee, het was heftig, maar gelukkig is alles weer zoals het was”! Dan gaan we elkaar zien. Dan schudden we handen, drinken we koffie (dichtbij elkaar) en gaan we lunchen als we samen tot een mooie overeenkomst zijn gekomen. 

Nu lijkt dit alles nog ver weg, maar ik ben iemand die gelooft: gelooft u met mij en met ons mee? 

Ik heb Qurentis leren kennen als een zeer open en transparante organisatie. We hebben twee prachtige pakketten die u kunnen helpen met zowel de zorgregistratie alsook de declaratie en facturatie via het VECOZO-berichtenverkeer. 
Wij maken software voor de zorg (care) in Nederland en we ontwikkelen samen met u. 
Onze pakketten kunnen veel, maar u bepaalt uiteindelijk wat er goed is en wat er misschien anders kan. Wij luisteren, begrijpen en willen met u meedenken in de meest optimale oplossing mogelijk. Uw wensen zijn onze leidraad en dragen bij aan het continue optimaliseren van Carefriend en Collabris. Via diverse updates en releases, blijft u op de hoogte van onze innovaties en doorontwikkelingen. 

Mocht u geïnteresseerd zijn in wat wij voor u kunnen betekenen, bel mij, mail mij of één van mijn zeer gespecialiseerde collega’s. 

Relatiebeheer nu en ná Coronatijd: 

Ik heb voor vele organisaties mogen werken. Van multinationals tot organisaties/bedrijven met slechts 5 medewerkers. Ik heb geleerd dat het overal hetzelfde zou móeten zijn: u voorop en te allen tijde streven naar een relatie “for life”. Niemand van u zal het áltijd met ons eens zijn met de werkwijze, behandeling of afwikkeling, maar zolang we de communicatie en informatie van en naar elkaar open houden, geloof ik in een zeer mooie toekomst in onze relatie. Voor nu én voor straks… 

Als u het idee heeft van:

  • Jeetje, wat duurt een reply op mail of telefoontje lang! 
  • Goh, wanneer komt mijn offerte?
  • Hallo! Hoe zit het met mijn ingediende probleem via een ingediend ticket!? 
  • Wanneer wordt mijn wens nou eens ontwikkeld/geïmplementeerd? 
  • Tjonge, ik heb een voicemail achtergelaten, maar na x dagen nog niet teruggebeld! 
  • Mooi pakket, maar dit of dat werkt niet! Help! 

Bel of mailt u mij maar… 

Mijn dankbaarheid voor het feit dat ik onderdeel ben van Qurentis, zal resulteren in duidelijkheid en transparantie naar u. Ik geloof daarin en beloof u dat! 

Geniet van uw dagen, werk, familie en passies en ik hoop u allen snel “gewoon” te zien! Een handleiding voor nu om relatiebeheer te plegen is nooit geschreven, maar ik hoop u even meegenomen te hebben in een mogelijkheid dit tóch te gaan realiseren. 

Met vriendelijke groeten, 

Arnoud Leliveld 
Arnoud.leliveld@qurentis.nl
Tel: +31(0)613660584